پرسش های متداول

1كاربرد درمانی آندوسكوپی سینوس چیست ؟
كاربرد درمانی آندوسكوپی سینوس بیشتر در اتاق عمل وزیر بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی است .یكی از علل عود سینوزیت ، انسداد دهانه سینوسها ، اختلال در تخلیه ترشحات و تهویه سینوس است . این انسداد به علت تورم مخاط ناشی از عفونت ، حساسیت ، انحراف تیغه میانی بینی ویا تنگی مجرای خروجی سینوس است . این تنگی و انسداد گاه همراه پولیپ می باشد .در جراحی آندوسكوپیك بینی وسینوس، به كمك آندوسكوپ فقط نواحی از بینی و سینوس كه دچار عارضه است تحت جراحی قرار گرفته و تنها دهانه سینوس گشادتر می شود ، بدین ترتیب از صدمه به نسج سالم بینی كه موجب اختلال در حركت مخاط میگردد، جلوگیری می شود .این تفاوت بین این روش جراحی باروشهای دیگر جراحی های سینوس است .
2چه موقع سرگیجه نگران کننده و خطرناک است ؟
به طور کلی سرگیجه ها ناشی از مشکلات وخیم جسمانی نیستند اما باید مراقب بود و علت را تشخیص داد زیرا در برخی موارد نشانه ای از بیماری های جدی مانند مشکلات عروق مغزی،‌ تومور مغزی، ‌صرع یا ‌تصلب شرایین هستند. با افزایش سن، سیستم دهلیزی و ماهیچه ها پیر می شوند، بینایی کاهش می یابد و حتی در صورت پیشرفت بیماری دیابت و فشار خون از بین می رود. سرگیجه در این افراد باید به دقت مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است عارضه جانبی بیماری قلبی عروقی یا مشکلات جریان خون مانند پرفشاری خون باشد.
3محاسبه میزان کاهش شنوایی به چه صورت است ؟
برای محاسبه میزان کاهش شنوایی ، میانگین شنواییها را برای فرکانسهای 500 ، 1000 و 2000 بر حسب هرتز حساب می‌کنند. در حد آستانه شنوایی انتقال هوایی و استخوانی را اندازه گرفته و انتقال هوایی را به خط ممتد و انتقال استخوانی را به نقطه چین و بالاتر از انتقال هوایی ترسیم می‌کنند. گوش راست را با رنگ قرمز و گوش چپ را با رنگ آبی ، نشان می‌دهند. در شنوایی نرمال دو خط بر هم منطبق هستند و در نمودار هر دو بالای 20 هرتز هستند. در کاهش شنوایی عصبی دو خط برهم منطبق هستند و هر دو زیر 20 هرتز می‌باشند. در کاهش شنوایی انتقالی دو خط بیش از 10 هرتز باهم فاصله دارند.
4آيا گوش به جرم گيري عادت مي کند ؟
شست و شوي يا جرم گيري گوش باعث نمي شود که گوش به جرم گيري عادت کند. بلکه همان دليلي که باعث تجمع جرم در داخل کانال گوش شده و بيمار را نزد پزشک کشانده، دو مرتبه بيمار را مجبور خواهد کرد که به دليل تجمع جرم گوش به پزشک مراجعه کند البته اين مراجعه ي بعدي براي افراد، مختلف است يعني فردي ممکن است يک سال بعد مجبور به مراجعه نزد پزشک شود و فرد ديگري ممکن است بعد از ده سال لازم باشد که مجدداً به پزشک مراجعه کند.
5آیا سرطان های مربوط به دهان و زبان خطر ناک اند ؟
اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده نشوند،خطرناک است زیرا به سرعت از طریق لنف به سایر نقاط منتشر می‌شود (۲۰ درصدموارد) مشکل عمده‌ این است که انتشار سلول‌های بد خیم به نواحی مجاور یا دور دست دو طرفه و گاهی هم مخفی است و در معاینه هیچ نشانه‌ای از تورم غدد لنفاوی یا بافت سفت در اطراف گردن و زیر فک دیده نمی‌شود .
6آیا برای وزوز گوش درمانی است؟
بستگی به علت وزوز دارد، برخی از وزوزها قابل درمان مستقیم است و برخی قابل درمان نیست مثلا پارگی پرده گوش و یا چسبیدگی استخوانهای گوش ایجاد وزوز می کند که با جراحی خوب می شود و اگر عصب گوش صدمه دیده باشد خوب نمی شود اما در کل باید علت را از پزشک جویا شد و طبق تشخیص پزشک متخصص درمان را آغاز کرد.
7زخم های مشکوک بیشتر در کدام نقطه از دهان دیده میشود ؟
ضایعات سرطانی در هر نقطه از دهان از قبیل زبان ,کف دهان, سقف دهان ,مخاط زیر گونه ها وبالشتک های لپی دیده می شود ولی روی زبان و قسمت های جانبی زبان شایع ترند . محل قرارگیری زخم ها بسیار مهم است . اگر ضایعه در حاشیه کناری زبان یا نوک زبان باشد آینده درمانی بسیار راحت تر خواهد بود .